Wraz z rosnącym przebiegiem filtr stopniowo ulega zapchaniu.

Regeneracja DPF nazywamy czyszczenie filtra cząsteczek stałych. Filtr cząsteczek stałych jest zakładany w układzie wydechowym auta napędzanego silnikiem wysokoprężnym. Stąd właśnie wzięła się jego nazwa, pochodzi od angielskiego skrótu „diesel particulate filter”. Co interesujące, od jakiegoś czasu, też auta tankowane benzyną są wyposażane w tego typu urządzenia.

W miarę rosnącego przebiegu omawiany filtr po trochu zapycha się. Poza przejechanymi kilometrami na czas po którym filtr wymaga regeneracji mają wpływ też inne czynniki. Do tych czynników zaliczamy jakość paliwa, styl jazdy, a co najważniejsze aktualny stan techniczny naszego pojazdu. Wiele DPF-ów posiada tryb tzw. regeneracji pasywnej czyli tryb samoczyszczenia. Lecz niestety, nawet tego rodzaju urządzenie będzie kiedyś wymagało zabiegu czyszczenia lub wymiany. Oczywiście regeneracja filtra cząsteczek stałych zazwyczaj jest opcją lepszą, a co ważne o wiele tańszą. Kupienie nowego podzespołu to wydatek rzędu kilku tysięcy pln. Warto przestrzec przed pełnym demontażem filtra, ponieważ wtedy pojazd nie spełnia norm emisji spalin, za co grozi nam horrendalny mandat, a nawet zabranie naszego dowodu rejestracyjnego.

Stosowane są 2 techniki oczyszczania filtra cząsteczek stałych. Metoda ultradźwiękowa, o potwierdzonej skuteczności, lecz związane jest z nią ryzyko uszkodzenia podzespołu. Hydrodynamiczna, o wiele bezpieczniejsza oraz dokładniejsza, toteż jest ona polecana przez znaczącą większość specjalistów w tej dziedzinie. W obydwu przypadkach koszty sięgają max kilkaset zł. Tylko w przypadku samochodów ciężarowych sięgają tysiąca.

About the author

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *